diumenge, 27 d’abril del 2008

Arquitecte i editor


El senyor Pau Salvat no només era fill del fundador i propietari de l'editorial que porta el seu nom, també en va construir la seu, aquest edifici que recorda les obres de Puig i Cadafalch que van obrir les portes al Noucentisme.

Localització: Mallorca 45
Data: 1916
Arquitecte: Pau Salvat i Espasa

dissabte, 19 d’abril del 2008

L'última masia del Camp de l'Arpa


 Les movilitzacions veïnals, un cop més, van aconseguir que no anés a terra el darrer mas del Camp de l'Arpa, datat del 1736. Ara la masia s'ha reconvertit en un restaurant que ha pres el nom del casalot, Can Miralletes, i el voltant s'ha adequat com a jardí pels veïns. Abans, tot això eren camps...

Localització: Sant Antoni Maria Claret 310

Encant anunciador en una lampisteria


Si algun cop decideixen abandonar la lampisteria, els Martret es podrien dedicar a l'aparadorisme. En el sarrienc carrer de Cornet i Mas m'he topat amb aquesta encantadora posada en escena per enunciar un establiment. El quadre està integrat en una porta que no conté cap altre cartell ni indici del que ofereix el local. 

Actualització del 21 de juny: Sembla que els Martret sí han decidit abandonar la lampisteria! A Segunda Mano hi ha aquest anunci de traspàs: www.segundamano.es/vi/10932080.htm?ca=8_s  Esperem que en la seva jubilació trobin temps per seguir creant aquestes petites joies... 

dissabte, 12 d’abril del 2008

La Catedral també alleuja les necessitats prosaiques

A la Catedral de Barcelona no només es vetlla per la bona salut de l'ànima dels seus feligresos. També es tenen en compte les necessitats més prosaiques. En un racó del claustre, al cantó del brollador i de les simpàtiques oques de Santa Eulàlia, s'hi troben un parell de labavos discriminats per sexe i mig camuflats enmig de la vegetació. 

divendres, 11 d’abril del 2008

On viuen els cavalls barcelonins

La façana posterior de la seu de la Unitat Muntada de la Guàrdia Urbana sempre m'ha recordat a una estació abandonada. Fins que l'arribada del Tram que acaba un dels seus recorreguts just al davant han fet que em recordi a una estació en funcionament. Aquest és un dels edificis més desconeguts que romanen de l'Exposició Universal de 1888, tot i que no es conserva en la seva totalitat, i està inclòs dins del Parc de la Ciutadella. Només he trobat una font que esmenti el seu arquitecte, un article al diari ABC que atribueix la seva construcció a un tal Adrià Casademont i que comenta que el pavelló reproduïa una fàbrica tèxtil a vapor. Actualització a febrer del 2009: L'arquitecte de l'edifici, conegut com la Galeria de Màquines, va ser Adrià Casademunt, qui va firmar, en paraules de Jaume Rossell a l'article El repte d'Elies Rogent publicat en el nº 10 de BMM, "una peça de considerable envergaduraformada per una preciosa estructura metàl·Lica de la qual van haver d'importar-se algunes peces de l'estranger". On viuen els caballs representa només un vestigi d'aquesta construcció.

dijous, 10 d’abril del 2008

Per resoldre els dubtes sobre els noms dels carrers (o Penendides... de què?)


La web de l'Ajuntament ofereix un nou servei: el Nomenclàtor que permet esbrinar l'origen dels noms dels carrers de Barcelona. La consulta, però, té un doble fil. Per una banda permet acabar amb la intriga oferida per tants i tants de noms. Per exemple, per què un carrer en record de les Penedides? La web respon "L'any 1699 bastiren les Filles Penedides de Santa Magdalena el seu convent en el carrer de Sant Pau cantonada amb el carreró que, des d'aleshores, porta aquest nom. El convent hi romangué fins a l'any 1835." D'acord, dubte aclarit. Però ara ens trobem amb l'altra banda del fil. La informació també minva el caràcter poètic que tenen tants noms. Resulta més bonic imaginar-se qui eren les penedides que descobrir que només era el nom d'una congregació de monges. Passa amb altres carrers, els meus preferits, el del malnom, el ja-hi-som (hi ha una pujada a Vallvidrera que es diu així!) i sobretot, la plaça del dubte. Aquesta, afortunadament, fa honor al seu nom i no es pot asseverar una única explicació pel seu origen. 

dimarts, 8 d’abril del 2008

El desllorigador de la torre Colom

Fins el furor urbanitzador dels Jocs Olímpics, la torre Colom (o Torre Marítima) podia presumir de ser, amb els seus 110 metres d'alçada, l'edifici més alt de Barcelona... fruit del furor constructor cap a les altures dels anys setanta. També s'ennorgulleix de ser un dels projectes arquitectònics més odiats pels barcelonins, sobretot per l'altivesa amb què viola l'homogeni skyline de Ciutat Vella. Com amb tanta arquitectura d'aquesta dècada, m'ha costat trenta anys habituar-m'hi i ara fins i tot em comença a agradar. La part de darrera llueix una escala d'emergència en forma de tirabuixó escortada per les màquines d'aire condicionat que li dóna un cert punt retrofuturista. Agafada en pla general, s'assembla massa a una torre de control, de fet fins i tot sembla aquesta la seva funció: vigilar el port. El mateix trio d'arquitextes va dissenyar el Garatge Catedral del carrer Capellans, enderrocat fa poc per edificar-hi un altre hotel...

Localització: Portal de Santa Madrona 12
Arquitectes: Josep Anglada, Daniel Gelabert, Josep Ribas
Data: 1971

L'antiga fàbrica de les olors



Esteve Monegal, el fundador de Myrurgia, va ser un home del Noucentisme sempre interessat a dotar tots els aspectes de la seva empresa d'un component de modernor artística. La fàbrica inclosa. A finals dels anys vint, Monegal encarrega a Antoni Puig i Gairalt la nova factoria per la seva puixant indústria de perfums i cosmètica. L'arquitecte de l'Hospitalet dissenya un edifici que traça el pont entre el Noucentisme i el Racionalisme, el que despertarà l'admiració dels més joves arquitectes del GATCPAC, grup amb el qual Puig i Gairalt col·labora només com a soci numerari.
Actualment, Myrurgia forma part del grup Puig i el 1988 ja va cessar de crear perfums a la fàbrica del carrer Mallorca.L'edifici està catalogat i no permetia cap tipus de reconversió. I en l'última dècada s'han produït diversos estiraiarronses entre els veïns, els interessos privats i l'Ajuntament que no se sap gaire bé a qui dóna suport. El 1996 les mobilitzacions populars van impedir que prosperessin els plans per construir un gimnàs privat i una benzinera a l'espai de la fàbrica. Però amb l'entrada del nou mileni, l'Ajuntament va canviar el pla de protecció de manera que la meitat de l'illa es va convertir en zona edificable. La solució final resulta sospitosament salomònica: mitja part de la fàbrica derruïda per construir pisos, l'altra mitja part restaurada per donar pas a uns jardins al mig de l'illa...

Arquitecte: Antoni Puig i Gairalt
Localització: c/ Nàpols 238, xamfrà Mallorca
Data: 1928-30

diumenge, 6 d’abril del 2008

El misteriós templet del carrer Bailèn


Al bell mig de l'Eixample, trencant-ne el seu previsible estil quadriculat, s'erigeix aquest templet neoclàssic d'aspecte misteriós. La seva història, tanmateix, és ben transparent. Aquesta va ser la casa taller dels germans Josep i Francesc Masriera, pintors, orfebres i joiers, molt populars a l'època, tot i que qui va esdevenir famós de veritat és el fill del primer, Lluís Masriera, el joier modernista. El seu estatus els hi va permetre construir-se una casa taller al seu gust: un edifici que sembla emular l'antic temple d'August, amb les seves columnes corínties. El va idear Josep Vilaseca, un dels arquitectes més interessants del premodernisme. A la ciutat hi ha més mostres dels seus edificis poc convencionals, el més popular i (enderrocable), l'Arc de Triomf, i el que més s'acosta en singularitat al Taller Masriera, la casa "oriental" Bruno Quadras de la Rambla. El joier Lluís també era molt afeccionat al teatre i el 1933 reconverteix l'estudi aixecat pel seu pare i oncle en la Sala Studium, dedicada sobretot a les representacions teatrals d'amateurs i afeccionats. La joieria Masriera ara té una seu igualment remarcable, la casa Amatller, i aquí hi viu una congregació religiosa de nom ben curiós (i real): la Petita Companyia del Cor Eucarístic de Jesús. Tot i el seu aparent aspecte decadent, d'aprop es pot apreciar que el lloc està molt ben cuidat i fins i tot hi ha un racó on les monges han deixat tot de cartells demanant que la gent no llenci bosses de roba usada per sobre la reixa!

Localització: carrer de Bailèn 70-72
Arquitecte: Josep Vilaseca i Casanova
Data: 1882

Un passatge de boniques cases barates


Al llarg de la dècada dels vint del segle passat al nostre país es va impulsar la construcció de les anomenades cases barates, destinades a allotjar tota una nova onada de població obrera que arribava a unes ciutat cada cop més industrialitzades. Moltes d'aquestes construcciones eren promogudes per cooperatives i associacions obreres. Aquest va ser el cas del Passatge de l'Esperança, que es troba entre la plaça Virrei Amat i el carrer d'Arnau d'Oms, impulsat per la Cooperativa de Carregadors i Descarregadors de Cotó. A una de les entrades del passatge, el 1953 s'hi va col·locar una placa en record de Lluís Jover i Castells, "el insigne benefactor de este grupo de casas", en motiu del vinticinquè anniversari de la seva construcció (1928-1953, tot i que les cases que porten esgrafiat l'any de construcció indiquen el 1927). Les façanes han estat restaurades recentment i el passatge llueix un aspecte ben colorista. Les cases es van dissenyar cadascuna amb una personalitat pròpia però mantenint un estil homogeni. Les reformes recents han paliat alguns dels problemes de la seva construcció, com les contínues inundacions que patien. 

divendres, 4 d’abril del 2008

Gomes arravaleres

L'obertura de la Rambla del Raval no va acabar amb la prostitució al barri, simplement la va desplaçar de lloc. Al carrer de Sant Ramon s'hi concentra actualment bona part del comerç sexual de la zona, pel que un local com el de la foto resulta d'allò més escaient.

dimarts, 1 d’abril del 2008

El mascaró de la Barceloneta


Passejant prop del renovat mercat de la Barceloneta es pot veure aquesta figura coneguda popularment al barri com "El Negre de la Riba". De fet, es tracta d'una reproducció ja que l'original es troba al Museu Marítim de la ciutat que en fa la següent descripció: "figura de guerrer de les tribus indígenes que habitaven a la zona dels Grans Llacs d'Amèrica del Nord, que va passar a figurar com a reclam d'un magatzem d'efectes nàutics del moll de la Riba, del barri de la Barceloneta, del quan en va prendre el nom, un cop desballestat el veler que decorava". Pertanyent a un vaixell del segle XVIII, la figura va estar penjada als Porxos d'en Xifré on la gent l'anava a veure i fins i tot els pares la feien servir com a papus per espantar els infants. El barri l'ha adoptat com una de les seves imatges emblemàtiques i fins i tot algun any s'ha celebrat la Festa del Mascaró els dies de la Festa Major de la Barceloneta.