dissabte, 5 de setembre del 2009

Turistofòbia


Un titular d'un article d'opinió del diari El Pais d'avui, "Tourist=Terrorist", m'ha recordat una foto que vaig fer al cantó de la casa okupada de Sant Josep de la Muntanya. He clicat cap al text tot esperant, no sé per què, que Rafael Argullol compartís el sentiment que a mi em va provocar aquesta pintada: repugnància davant una equivalència tan demagògica. M'he trobat, un cop més, un text d'algú a qui se li considera un mínim de criteri intel·lectual justificant, que no denunciant, la fòbia més de moda entre barcelonins i barcelonines de totes les edats, barris, tendències polítiques i situacions socials: l'odi al turista. La turistofòbia, como totes les fòbies, és indiscriminada i irracional. Així que no val buscar-li justificacions (que no tenen res a veure amb ser crítics amb el model de relació amb el negoci turístic que ha desenvolupat la nostra ciutat). Seria com intentar justificar la xenofòbia (de fet, la turistofòbia no deixa de ser un subgènere de la xenofòbia), el racisme, l'homofòbia, la misogínia, l'antisemitisme, el classisme o, ja posats, la catalonofòbia. Per què algú que probablement posaria el crit al cel si veiés una pintada que proclamés "immigrant=terrorist" no té cap problema a firmar aquesta? Per què algú que no toleraria una pintada, posem-hi, al País Basc que digués "Spain=terrorist", li acaba mig donant la raó a aquesta? Coi, que el tema del terrorisme no és per frivolitzar-hi, sisplau. He de confessar que n'estic farta, molt farta, de la turistofòbia, sobretot quan la llegeixo en articles d'opinió de tants diaris... També no deixa de ser una manera de trobar un boc expiatori, un culpable fàcil d'una degradació urbana que té múltiples responsables...
Jo no sóc la Mercè i m'agrada fer la turista a Barcelona.

1 comentari:

JordiPM ha dit...

Els immigrants no són un problema, però és evident que la immigració en comporta, i és aquí on cal exigir als polítics una actuació que, respectant l'immigrant, minimitzi els problemes que la immigració comporta. Amb el turisme passa el mateix; els turistes no són un problema, ans al contrari: són una benedicció per a l'economia, i per a l'autoestima dels barcelonins! Ara bé, en cap cas no es pot pensar que el turisme no comporta també problemes, que l'administració ha de resoldre (més que res, perquè per a això tenim -i paguem!- l'administració, no? Si l'administració municipal dimiteix de la seva responsabilitat, i s'amaga darrere uns discursos irreals, el resultat és aquest: racisme, turistofòbia, i malestar social general...

Molt bon post, m'ha agradat!