diumenge, 27 d’abril del 2008

Arquitecte i editor


El senyor Pau Salvat no només era fill del fundador i propietari de l'editorial que porta el seu nom, també en va construir la seu, aquest edifici que recorda les obres de Puig i Cadafalch que van obrir les portes al Noucentisme.

Localització: Mallorca 45
Data: 1916
Arquitecte: Pau Salvat i Espasa

dissabte, 19 d’abril del 2008

L'última masia del Camp de l'Arpa


 Les movilitzacions veïnals, un cop més, van aconseguir que no anés a terra el darrer mas del Camp de l'Arpa, datat del 1736. Ara la masia s'ha reconvertit en un restaurant que ha pres el nom del casalot, Can Miralletes, i el voltant s'ha adequat com a jardí pels veïns. Abans, tot això eren camps...

Localització: Sant Antoni Maria Claret 310

Encant anunciador en una lampisteria


Si algun cop decideixen abandonar la lampisteria, els Martret es podrien dedicar a l'aparadorisme. En el sarrienc carrer de Cornet i Mas m'he topat amb aquesta encantadora posada en escena per enunciar un establiment. El quadre està integrat en una porta que no conté cap altre cartell ni indici del que ofereix el local. 

Actualització del 21 de juny: Sembla que els Martret sí han decidit abandonar la lampisteria! A Segunda Mano hi ha aquest anunci de traspàs: www.segundamano.es/vi/10932080.htm?ca=8_s  Esperem que en la seva jubilació trobin temps per seguir creant aquestes petites joies... 

dissabte, 12 d’abril del 2008

La Catedral també alleuja les necessitats prosaiques

A la Catedral de Barcelona no només es vetlla per la bona salut de l'ànima dels seus feligresos. També es tenen en compte les necessitats més prosaiques. En un racó del claustre, al cantó del brollador i de les simpàtiques oques de Santa Eulàlia, s'hi troben un parell de labavos discriminats per sexe i mig camuflats enmig de la vegetació. 

divendres, 11 d’abril del 2008

On viuen els cavalls barcelonins

La façana posterior de la seu de la Unitat Muntada de la Guàrdia Urbana sempre m'ha recordat a una estació abandonada. Fins que l'arribada del Tram que acaba un dels seus recorreguts just al davant han fet que em recordi a una estació en funcionament. Aquest és un dels edificis més desconeguts que romanen de l'Exposició Universal de 1888, tot i que no es conserva en la seva totalitat, i està inclòs dins del Parc de la Ciutadella. Només he trobat una font que esmenti el seu arquitecte, un article al diari ABC que atribueix la seva construcció a un tal Adrià Casademont i que comenta que el pavelló reproduïa una fàbrica tèxtil a vapor. Actualització a febrer del 2009: L'arquitecte de l'edifici, conegut com la Galeria de Màquines, va ser Adrià Casademunt, qui va firmar, en paraules de Jaume Rossell a l'article El repte d'Elies Rogent publicat en el nº 10 de BMM, "una peça de considerable envergaduraformada per una preciosa estructura metàl·Lica de la qual van haver d'importar-se algunes peces de l'estranger". On viuen els caballs representa només un vestigi d'aquesta construcció.

dijous, 10 d’abril del 2008

Per resoldre els dubtes sobre els noms dels carrers (o Penendides... de què?)


La web de l'Ajuntament ofereix un nou servei: el Nomenclàtor que permet esbrinar l'origen dels noms dels carrers de Barcelona. La consulta, però, té un doble fil. Per una banda permet acabar amb la intriga oferida per tants i tants de noms. Per exemple, per què un carrer en record de les Penedides? La web respon "L'any 1699 bastiren les Filles Penedides de Santa Magdalena el seu convent en el carrer de Sant Pau cantonada amb el carreró que, des d'aleshores, porta aquest nom. El convent hi romangué fins a l'any 1835." D'acord, dubte aclarit. Però ara ens trobem amb l'altra banda del fil. La informació també minva el caràcter poètic que tenen tants noms. Resulta més bonic imaginar-se qui eren les penedides que descobrir que només era el nom d'una congregació de monges. Passa amb altres carrers, els meus preferits, el del malnom, el ja-hi-som (hi ha una pujada a Vallvidrera que es diu així!) i sobretot, la plaça del dubte. Aquesta, afortunadament, fa honor al seu nom i no es pot asseverar una única explicació pel seu origen. 

dimarts, 8 d’abril del 2008

El desllorigador de la torre Colom

Fins el furor urbanitzador dels Jocs Olímpics, la torre Colom (o Torre Marítima) podia presumir de ser, amb els seus 110 metres d'alçada, l'edifici més alt de Barcelona... fruit del furor constructor cap a les altures dels anys setanta. També s'ennorgulleix de ser un dels projectes arquitectònics més odiats pels barcelonins, sobretot per l'altivesa amb què viola l'homogeni skyline de Ciutat Vella. Com amb tanta arquitectura d'aquesta dècada, m'ha costat trenta anys habituar-m'hi i ara fins i tot em comença a agradar. La part de darrera llueix una escala d'emergència en forma de tirabuixó escortada per les màquines d'aire condicionat que li dóna un cert punt retrofuturista. Agafada en pla general, s'assembla massa a una torre de control, de fet fins i tot sembla aquesta la seva funció: vigilar el port. El mateix trio d'arquitextes va dissenyar el Garatge Catedral del carrer Capellans, enderrocat fa poc per edificar-hi un altre hotel...

Localització: Portal de Santa Madrona 12
Arquitectes: Josep Anglada, Daniel Gelabert, Josep Ribas
Data: 1971

L'antiga fàbrica de les olors



Esteve Monegal, el fundador de Myrurgia, va ser un home del Noucentisme sempre interessat a dotar tots els aspectes de la seva empresa d'un component de modernor artística. La fàbrica inclosa. A finals dels anys vint, Monegal encarrega a Antoni Puig i Gairalt la nova factoria per la seva puixant indústria de perfums i cosmètica. L'arquitecte de l'Hospitalet dissenya un edifici que traça el pont entre el Noucentisme i el Racionalisme, el que despertarà l'admiració dels més joves arquitectes del GATCPAC, grup amb el qual Puig i Gairalt col·labora només com a soci numerari.
Actualment, Myrurgia forma part del grup Puig i el 1988 ja va cessar de crear perfums a la fàbrica del carrer Mallorca.L'edifici està catalogat i no permetia cap tipus de reconversió. I en l'última dècada s'han produït diversos estiraiarronses entre els veïns, els interessos privats i l'Ajuntament que no se sap gaire bé a qui dóna suport. El 1996 les mobilitzacions populars van impedir que prosperessin els plans per construir un gimnàs privat i una benzinera a l'espai de la fàbrica. Però amb l'entrada del nou mileni, l'Ajuntament va canviar el pla de protecció de manera que la meitat de l'illa es va convertir en zona edificable. La solució final resulta sospitosament salomònica: mitja part de la fàbrica derruïda per construir pisos, l'altra mitja part restaurada per donar pas a uns jardins al mig de l'illa...

Arquitecte: Antoni Puig i Gairalt
Localització: c/ Nàpols 238, xamfrà Mallorca
Data: 1928-30

diumenge, 6 d’abril del 2008

El misteriós templet del carrer Bailèn


Al bell mig de l'Eixample, trencant-ne el seu previsible estil quadriculat, s'erigeix aquest templet neoclàssic d'aspecte misteriós. La seva història, tanmateix, és ben transparent. Aquesta va ser la casa taller dels germans Josep i Francesc Masriera, pintors, orfebres i joiers, molt populars a l'època, tot i que qui va esdevenir famós de veritat és el fill del primer, Lluís Masriera, el joier modernista. El seu estatus els hi va permetre construir-se una casa taller al seu gust: un edifici que sembla emular l'antic temple d'August, amb les seves columnes corínties. El va idear Josep Vilaseca, un dels arquitectes més interessants del premodernisme. A la ciutat hi ha més mostres dels seus edificis poc convencionals, el més popular i (enderrocable), l'Arc de Triomf, i el que més s'acosta en singularitat al Taller Masriera, la casa "oriental" Bruno Quadras de la Rambla. El joier Lluís també era molt afeccionat al teatre i el 1933 reconverteix l'estudi aixecat pel seu pare i oncle en la Sala Studium, dedicada sobretot a les representacions teatrals d'amateurs i afeccionats. La joieria Masriera ara té una seu igualment remarcable, la casa Amatller, i aquí hi viu una congregació religiosa de nom ben curiós (i real): la Petita Companyia del Cor Eucarístic de Jesús. Tot i el seu aparent aspecte decadent, d'aprop es pot apreciar que el lloc està molt ben cuidat i fins i tot hi ha un racó on les monges han deixat tot de cartells demanant que la gent no llenci bosses de roba usada per sobre la reixa!

Localització: carrer de Bailèn 70-72
Arquitecte: Josep Vilaseca i Casanova
Data: 1882

Un passatge de boniques cases barates


Al llarg de la dècada dels vint del segle passat al nostre país es va impulsar la construcció de les anomenades cases barates, destinades a allotjar tota una nova onada de població obrera que arribava a unes ciutat cada cop més industrialitzades. Moltes d'aquestes construcciones eren promogudes per cooperatives i associacions obreres. Aquest va ser el cas del Passatge de l'Esperança, que es troba entre la plaça Virrei Amat i el carrer d'Arnau d'Oms, impulsat per la Cooperativa de Carregadors i Descarregadors de Cotó. A una de les entrades del passatge, el 1953 s'hi va col·locar una placa en record de Lluís Jover i Castells, "el insigne benefactor de este grupo de casas", en motiu del vinticinquè anniversari de la seva construcció (1928-1953, tot i que les cases que porten esgrafiat l'any de construcció indiquen el 1927). Les façanes han estat restaurades recentment i el passatge llueix un aspecte ben colorista. Les cases es van dissenyar cadascuna amb una personalitat pròpia però mantenint un estil homogeni. Les reformes recents han paliat alguns dels problemes de la seva construcció, com les contínues inundacions que patien. 

divendres, 4 d’abril del 2008

Gomes arravaleres

L'obertura de la Rambla del Raval no va acabar amb la prostitució al barri, simplement la va desplaçar de lloc. Al carrer de Sant Ramon s'hi concentra actualment bona part del comerç sexual de la zona, pel que un local com el de la foto resulta d'allò més escaient.

dimarts, 1 d’abril del 2008

El mascaró de la Barceloneta


Passejant prop del renovat mercat de la Barceloneta es pot veure aquesta figura coneguda popularment al barri com "El Negre de la Riba". De fet, es tracta d'una reproducció ja que l'original es troba al Museu Marítim de la ciutat que en fa la següent descripció: "figura de guerrer de les tribus indígenes que habitaven a la zona dels Grans Llacs d'Amèrica del Nord, que va passar a figurar com a reclam d'un magatzem d'efectes nàutics del moll de la Riba, del barri de la Barceloneta, del quan en va prendre el nom, un cop desballestat el veler que decorava". Pertanyent a un vaixell del segle XVIII, la figura va estar penjada als Porxos d'en Xifré on la gent l'anava a veure i fins i tot els pares la feien servir com a papus per espantar els infants. El barri l'ha adoptat com una de les seves imatges emblemàtiques i fins i tot algun any s'ha celebrat la Festa del Mascaró els dies de la Festa Major de la Barceloneta. 

dissabte, 29 de març del 2008

Una antiga 'teneria' amagada al Passeig de Gràcia

Pujant el Passeig de Gràcia, un cop atravessada la Gran Via i en el cantó de Besós hi ha un carreró que no té categoria de passatge i s'endinsa fins arribar a un curiós edifici la façana del qual apareix a la foto. Ara funciona com a aparcament però el rètol indica que havia estat el Saló d'exposició i vendes de la "Tenería moderna". "Teneria" és un gal·licisme que en espanyol s'utilitza per anomenar l'art d'adobar les pells i el cuir. A Mollet del Vallès va funcionar durant anys una molt important "Tenería moderna" i pot ser que aquesta fos la seva seu de venda a Barcelona, però no he trobat cap dada que ho confirmi. El racó té molta gràcia però no està en gaire bon estat. 

L'infern crema a Sants Just i Pastor

La basílica gòtica dels Sants Just i Pastor amaga multitud de petits detalls fascinadors. Per exemple, en el deambulatori rera l'altar es troba aquesta representació tridimensional de l'infern del purgatori (edito després del missatge deixat per Pablo Molucas que m'ha fet veure que això és el purgatori i no l'infern) amb les flames devorant purgant almenys tres damnats ànimes. (La llum que surt de la verge amb el nen no prové de la intervenció divina sinó de la poca experiència de la fotògrafa...)

divendres, 21 de març del 2008

On viuria Caligari a Bcn? La casa Planells de Jujol


Si l'arquitectura delirant de Gaudí té un punt místic, la del seu col·lega Josep Maria Jujol, no menys delirant, desprèn més aviat un cert aire oníric. Almenys en aquest encisador edifici que alguns experts prefereixen vincular amb certa arquitectura expressionista alemanya, sobretot la representada per Erich Mendelsohn (el responsable de la flipant Einstein Turm prop de Berlín), que no pas amb un modernisme que, quan es va aixecar l'edifici per encàrrec del constructor Evelí Planells, ja quasi s'havia donat per liquitad. També recorda un altre dels exemples excèntrics i poc coneguts del modernisme barceloní, la casa Comalat per darrera. La casa Planells sembla encaixada quasi a la força a una cantonada entre la Diagonal i Sicília. De fet, tot a la casa Planells sembla descol·locat espacial, temporal i arquitectònicament, amb aquesta façana que sobresurt com un mascaró de proa que ha assumit la forma de les ones.

No sé si el Dr. Caligari viuria a la casa Planells, però John Malkovich de ben segur. Recordo que l'actor va estar algun cop per la nostra ciutat per donar un seminari sobre Jujol (sic!) i es veu que aquest és el seu edifici preferit del món mundial.

Localització: Diagonal 332
Arquitecte: Josep Maria Jujol
Any: 1920-23

Cambó dóna suport als esports de risc


L'estàtua de Francesc Cambó a la via Laietana té una utilitat que no li coneixia. Aquests adolescents anglosaxons, en canvi, la tenien clara en vistes de com anaven de preparats per fer acrobàcies amb les seves bicis. La mà de Cambó, sempre a punt de clavar una bufa a algú, avui semblava més disposada que mai a caure sobre els xavals, però ells l'han sabut esquivar en tot moment.

Crist crucificat a la plaça de la Catedral

Divendres sant no hi ha misses: Déu fill ha mort. Però sí via crucis. Com el de la Plaça de la Catedral, amb altaveus i en bilingüe. 

La millor rèplica de Gaudí: la casa Sayrach


A l'art hi ha poques coses pitjors que les imitacions dels grans i inimitables genis. Només cal mirar-se qualsevol botiga de records de Barcelona per acabar odiant en pocs segons tot allò que tingui a veure amb el trencadís i les formes i colors gaudinians. A la Diagonal cantonada Enric Granados, en canvi, hi ha un edifici que podria haver estat construit per Gaudí però al mateix temps té personalitat pròpia: tan elegant com austera i amb la mateixa alèrgia per les línees rectes, la casa proporciona aquella sensació orgànica de les millors obres de Gaudí. És la casa Sayrach, una de les poques obres d'un arquitecte i intel·lectual molt característic de la Catalunya del canvi de segle: un incondicional de l'art i la cultura com a wagnerià fins al moll de l'os que era. Els seus dos fills, per cert, són els fundadors de la revista Tretzevents. De Sayrach també es coneixia la Torre dels Dimonis de Sant Feliu del Llobregat, enderrocada als anys seixanta, però a penes té més obra construïda. La casa la va idear per la seva família quan ni tan sols tenia el títol d'arquitecte (la va haver de firmar un altre). Ara encara hi viuen els seus descendents. Però es pot trobar alguna altra excusa per entrar al seu vestíbul, per alguns un dels més bonics de Barcelona. Una invitació al restaurant Dama o una visita al taller del modist Pertegaz.

Localització: Diagonal 423
Arquitecte: Manuel Sayrach
Data: 1918

dijous, 20 de març del 2008

Ni llamps ni trons: Parallamps J. Torrente


Quina sorpresa que una tenda que es dedica a la venda de parallamps des de fa més d’un segle mantingui tant l’activitat com la decoració exterior i interior. Atenció al puny que sobresurt de la façana aferrant un grapat de llamps vençuts. Els actuals propietaris de la botiga, el senyor Torrente i els seus dos fills, asseguren que hi ha dades que confirmen que el negoci ja funcionava el 1860 en mans de Josep Sebastià i Sellerès. Fa pocs anys van dur a terme una restauració de la façana i l’interior de l’establiment per deixar-los tal i com eren el 1989. Caldrà tornar-hi un dia que tinguin obert...

Localització: Marquès de Barberà 21
Web: http://www.torrente.cat

dimecres, 19 de març del 2008

L'altra cara del cinema Pelai (o Lauren Universitat)

Podia ser la façana, però no. Aquesta és l'esquena de l'antic cinema Pelayo, després Pelai, ara Lauren Universitat, tal i com es veu des de la Plaça Castella. No pot presumir de la bellesa d'altres sales de cinema històriques, però tal i com es manté comença a ser un vestigi quasi únic de l'arquitectura típica d'aquests centres d'oci, sobretot per la identificativa façana construïda amb plafons de vidres translúcids. No he pogut descobrir si tenien una funcionalitat específica o va ser un capritx arquitectònic que es va anar perpetuant.