dimarts, 28 d’octubre del 2008

Quinze són quinze

El nomenclàtor no oficial de Barcelona perviu a través dels noms de locals comercials, establiments i associacions. Els Quinze és el nom amb que els veïns de tota la vida anomenen la cruïlla entre Passeig Maragall i Avinguda de Borbó, confluència dels barris del Guinardó, Torre Llobeta i el Congrés. Se l'anomena així perquè el tramvia que abans arribava fins aquí des de plaça Urquinaona, el 46, costava 15 cèntims, i qui volia seguir fins a Horta havia de pagar un suplement de cinc cèntims més. Així que els passatgers, quan demanaven el bitllet, deien que anaven "fins als 15". En aquesta zona també van existir fins 2003 les cotxeres de Borbó construïdes precisament per allotjar els transports que arribaven fins aquí. Un bar a Passeig Maragall 221 s'ha batejat en record d'"els quinze".

3 comentaris:

Xavi ha dit...

jo hi vaig treballar al costat durant any i mig. Tant el meu pare com una amiga coneixien la cruïlla com "els 15", i tots dos es pensavan que era pel bar.

Anònim ha dit...

La meva àvia agafava allà el tramvia per a anar a treballar. I sempre deia (i encara diu!) que "anava a Barcelona"...

Jo no sóc la Mercè ha dit...

Xavi, em sembla que el bar és l'únic vestigi del nom popular de la zona, per tant suposo que deu ser normal que la gent es pensi que potser el local ha batejar la cruïlla i no a l'inrevés...

Jordipm, és sorprenent la gran quantitat de gent gran (i no tant gran) que viu més enllà de l'eixample i segueix dient que va o baixa a barcelona quan va cap al centre...